27. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik 2018

UNICARagil - Disruptive Modular Architectures for Agile, Automated Vehicle Concepts

Autoren

Timo Woopen*, MSc., Bastian Lampe*, MSc., Torben Böddeker*, MSc., Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University, Aachen;
Alexandru Kampmann*, MSc., Dr.-Ing. Bassam Alrifaee*, Prof. Dr.-Ing. Stefan Kowalewski, Informatik 11 – Embedded Software, RWTH Aachen University, Aachen;
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Dieter Moormann, Institut für Flugsystemdynamik, RWTH Aachen University, Aachen;
Dipl.-Ing. (FH) Torben Stolte*, MSc., Inga Jatzkowski*, MSc., Prof. Dr.-Ing. Markus Maurer, Institut für Regelungstechnik, Technische Universität Braunschweig, Braunschweig;
Mischa Möstl*, MSc., Prof. Dr.-Ing. Rolf Ernst, Institut für Datentechnik und Kommunikationsnetze (IDA), Technische Universität Braunschweig, Braunschweig;
Stefan Ackermann*, MSc., Christian Amersbach*, MSc., Dr.-Ing. Stefan Leinen*, Prof. Dr. rer. nat. Hermann Winner, Fachgebiet Fahrzeugtechnik, Technische Universität Darmstadt, Darmstadt;
Dominik Püllen*, MSc., Prof. Dr. Stefan Katzenbeisser, Security Engineering Group, Fachbereich Informatik, Technische Universität
Darmstadt, Darmstadt;
Prof. Dr.-Ing. Matthias Becker, Lehrstuhl Physikalische Geodäsie und Satellitengeodäsie, Institute für Geodäsie, Technische Universität Darmstadt, Darmstadt;
Prof. Dr.-Ing. Christoph Stiller, Institut für Mess- und Regelungstechnik, Karlsruher Institut für Technologie, Karlsruhe;
Prof. Dr.-Ing. Kai Furmans, Institut für Fördertechnik und Logistiksysteme, Karlsruher Institut füt Technologie, Karlsruhe;
Prof. Dr. Klaus Bengler, Lehrstuhl für Ergonomie, Technische Universität München, München;
Dr.-Ing. Frank Diermeyer*, Prof. Dr.-Ing. Markus Lienkamp, Lehrstuhl für Fahrzeugtechnik, Technische Universität München, München;
Dr.-Ing. Dan Keilhoff*, Prof. Dr.-Ing. Hans-Christian Reuss,
Lehrstuhl für Kraftfahrzeugmechatronik, Universität Stuttgart, Stuttgart;
Dr.-Ing. Michael Buchholz*, Prof. Dr.-Ing. Klaus Dietmayer,
Institut für Mess-, Regel- und Mikrotechnik, Universität Ulm, Ulm;
Dr.-Ing. Henning Lategahn, Atlatec GmbH, Karlsruhe;
Dr.-Ing. Norbert Siepenkötter, flyXdrive GmbH, Aachen;
Martin Elbs, IPG Automotive GmbH, Karlsruhe;
Dr.-Ing. Edgar v. Hinüber, iMar Navigation GmbH, St. Ingbert;
Marius Dupuis, VIRES Simulationstechnologie GmbH, Bad Aibling;
Christian Hecker, Schaeffler Technologies AG & Co. KG, Herzogenaurach


* The marked authors are first authors with equal contribution

Zusammenfassung

This paper introduces UNICARagil, a collaborative project carried out by a consortium of seven German universities and six industrial partners, with funding provided by the Federal Ministry of Education and Research of Germany. In the scope of this project, disruptive modular structures for agile, automated vehicle concepts are researched and developed. Four prototype vehicles of different
characteristics based on the same modular platform are going to be build up over a period of four years. The four fully automated and driverless vehicles demonstrate disruptive architectures in hardware and software, as well as disruptive concepts in safety, security, verification and validation. This paper outlines the most important research questions underlying the project.

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